Baliroche en El Chalten - Reisverslag uit El Chaltén, Argentinië van Onno Goedhart - WaarBenJij.nu Baliroche en El Chalten - Reisverslag uit El Chaltén, Argentinië van Onno Goedhart - WaarBenJij.nu

Baliroche en El Chalten

Door: Daan en Onno

Blijf op de hoogte en volg Onno

19 April 2014 | Argentinië, El Chaltén

zaterdag 19 april, Bariloche
Bariloche doet gezellig aan met z' n vele restaurantjes en chocoladewinkeltjes.
Leuk om hier wat doorheen te slenteren. Maar veel meer dan dat hebben we hier niet gedaan. Ja uitzoeken hoe we verder kunnen. Hier besluiten we flink wat km te gaan maken. De eerst volgende plaatsen zeggen ons niet zo veel. Gletsjers en het einde van de wereld dat is wat ons trekt:-) Dus besluiten we weer bustickets te gaan halen naar El Chalten. 24 uur rijden verderop, pffff dat wordt een lange dag!

dinsdag 22 april, El Chalten
Het is alweer bijna donker als we eindelijk aankomen in het dorp. Het ziet er gezellig en knus uit. Overal verlichte houten huisjes met op de achtergrond Fitz Roy een bergketen.

We hebben hier ipv een hostel een bungalowtje geboekt. Onno is overmorgen jarig en na zo'n lange vermoeiende reis vonden we dit wel een goed excuus:-) Eenmaal binnen ploften we beiden lachend op bed neer. Wow wat is dit leuk! Een eigen keuken, douche en bad. En het mooiste van alles was dat het ontbijt al klaar stond voor de volgende dag. Dus niks geen tijden waar we ons aan moesten houden. Konden dus gewoon een gat in de dag slappen:-) Soms is dat zo fijn!

De volgende ochtend heerlijk rustig aangedaan. Maar weer eens wat onderbroeken gewassen. En toen maar eens een kaart opgehaald van de omgeving. Het mooie van El Chalten is dat je hier veel kan doen voor weinig. Je hebt hier ontzettend veel wandelroutes. Er zat er eentje bij van zo' n 4 uur. Deze leide ons door de bergen omhoog. Met als eindpunt een ijsblauw meer met op de achtergrond Fitz Roy. Adembenemend mooi!

S' avonds bij terugkomst een tour geboekt voor de volgende dag. Onno' s verjaardag, dan moesten we natuurlijk wel wat leuks doen!

24 April.
Ik Daan heb Onno wakker gezongen:-) Hij zal weten dat ie jarig is ook ha. Voor vandaag hebben we een trekking geboekt naar Los Glaciares Nationaal Park. Eerst een uur met de boot. We naderen gletsjer Viedma. Hij is ijsblauw van kleur en gigantisch groot. we blijven er een tijdje voor dobberen. Wat Gewelig! Daarna meren we aan en maken ons klaar voor de trekking over de Viedma gletsjer. Het eerste stuk gaat over grote rotspartijen. In tegenstelling tot de Perito Moreno gletsjer in Argentinië trekt deze zich langzaam aan terug. De Perito Moreno gletsjer breekt af maar groeit ook weer aan. Over de rotspartijen waar we nu over heen lopen lag vele tientallen jaren geleden dus nog km ijs. Maar hij is nog steeds enorm! En al snel bereiken we de ijsgrens. Hier binden we onze crampons onder en dan is het vamos! gaan met die banaan. Weer in een rechte lijn achter elkaar aan. Dalen en stijgen, dalen en stijgen. We zien de mooiste vergezichten, lopen door grotten en ijstunnels. Die glimlach is niet meer van ons gezicht te krijgen:-) Een mooier cadeau kan je je zelf niet wensen op je verjaardag. Dit is er weer 1 om af te strepen en nooit meer te vergeten! En als kers op de taart tovert de gids een fles Tia Maria tevoorschijn. Met haar icepick hakt ze het ijs los, vult onze bekers met duizend jaar oud ijs:-) En genieten vervolgens van onze ijkoude Tia Maria PROOST.

Het is al laat in de middag als we terugkomen van onze trip. Maar hij is nog niet voorbij en er moet nog taart gegeten worden! We pakken een terrasje in de zon. Bestellen een biertje en drinken er nog 1 op. S' avonds heerlijk uit eten geweest. Moe maar voldaan rollen we ons bed in. Wow wat een dag! Morgen op naar El Calafate.

• 02 Mei 2014 - 00:00

Pap En Mam:

Hallo lieverds,
    Wat een mooi verhaal, genieten er elke keer weer van!
    We kijken alweer uit naar de volgende avonturen van jullie!
    En Onno wat een bijzondere verjaardag dat maak je maar een keer mee.
    Dikke kus en knuffels pap en mam.

• 02 Mei 2014 - 00:42

Pap En Mam:

Geweldige foto's!!!
    Kijken uit naar meer!!

• 02 Mei 2014 - 05:52

Tanja:

Hey,

Wat geweldig allemaal!!!
    Zo wil iedereen zijn verjaardag wel vieren,
    Volgens mij! :-);-)

Mooie foto's hoor, jullie genieten vol op, da's echt te zien!

Kijk nu al uit naar jullie volgende avontuur!

Kus ons

• 02 Mei 2014 - 07:20

Mark En Ingrid:

Mooi!!!!! Wat denk belevenis en idd wat een toffe verjaardag. Groetjes!

• 02 Mei 2014 - 08:31

Mama En Papa:

Lieve toppers,
    wat is dit mooi !!!! En ook weer prachtige foto 's.
    Te gek om in een ijstunnel te staan!!
    veel liefs van us xxxxxxxxxx

• 02 Mei 2014 - 14:25

Oma:

genoten van jullie verhaal een verjardag om nooit te vergeten dikke kus oma

• 02 Mei 2014 - 14:40

Jose En Fam.:

En weer een mooi verhaal en prachtige foto's