Buenos Aires en Puerto Iguazu 5 mei t/m 13 mei - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Onno Goedhart - WaarBenJij.nu Buenos Aires en Puerto Iguazu 5 mei t/m 13 mei - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Onno Goedhart - WaarBenJij.nu

Buenos Aires en Puerto Iguazu 5 mei t/m 13 mei

Door: DaanenOnno

Blijf op de hoogte en volg Onno

05 Mei 2014 | Argentinië, Buenos Aires

Maandag 5 mei, Buenos Aires
In Usuhaia moesten we weer gaan bedenken, waar naar toe hierna? Buenos Aires leek ons wel een goeie. Tis een heel stuk verder naar boven. En Argentinië heeft ongetwijfeld meer mooie plekken, maar onze wensenlijst is groot en zo haalden we ons tijdschema weer een beetje in. We moesten natuurlijk wel de stad van de tango en Evita verkennen. Oke, maar hoe gaan we dan? Weer met de bus? weer op een gepakt in zo'n miniding. Inmiddels waren we er wel achter dat ze het hier niet zo nou nemen met de tijden, je meerdere keren moet overstappen en overtochten moet maken om hier weg te komen. Dat zou neerkomen op zo'n 55 uur reizen...nou, dat leek ons een beetje te veel van het goeie. Dus toch maar weer het internet opgedoken opzoek naar goedkope vliegtickets...en ja hoor daar waren ze. Bestemd voor ons! Meteen geboekt natuurlijk:-) Hoe fijn! Binnen 3 en een half uur waren we op onze nieuwe bestemming.

Buenos Aires is groot! Bijna net zo groot als ons kikkerlandje. Maar gelukkig heel overzichtelijk. Alles is verdeeld in blokken. En met een kaart dus goed te doen.

Hier hebben we onder andere het plein van de dwaze moeders bezocht. De dwaze moeders (Asociacion Madres de Plaza de Mayo, vereniging van moeders van het meiplein) is een groepering van Argentijnse moeders van desaparecidos, verdwenen personen. Volgens cijfers van de Argentijnse regering verdwenen onder de dictatuur van de militaire junta, die het land van 1976 tot 1983 bestuurde, 13000 mensen. Mensenrechtenorganisaties houden het echter op 30000 vermissingen. Deze beweging is spontaan ontstaan toen een groep moeders opheldering ging vragen aan de autoriteiten over hun vermiste kinderen. Ze werden niet ontvangen, en zijn toen maar zwijgend over het plein gaan lopen. De week erna kwamen ze terug en zo elke week bijna 30 jaar lang. Op 26 januari 2006 werd de laatste manifestatie gehouden. Omdat de regering van Nester Kirchner sinds 2003 serieus werk maakte van het onderzoek naar de misdrijven gedurende de vuile oorlog.
Hierna hebben we het Recoleta Cemetery (kerkhof) bezocht. Ja jongens cultuursnuifen kunnen we ook;-) Het kerkhof is werkelijk inmens. De fraaiste graftombes vind je hier. Maar is vooral bekend vanwege Eva Peron, beter bekent als Evita. Zij en haar familie liggen hier begraven. In tegenstelling tot andere graven is dit maar een sober graf. Eva Duarte de Peron was de tweede echtgenote van de Argentijnse president Juan Peron en firstlady van 1946 tot haar dood in 1952. Ze had grote bewonderaars onder de armen en arbeidersklasse. Ze richte de Eva Peron stichting op. Een liefdadigheidsorganisatie voor hulp aan de armen. Ze bouwden huizen en scholen, en zorgde er voor dat iedereen recht had op de zelfde medische zorg. Tot op de dag van vandaag wordt ze geeerd.

Maar goed het voelde een beetje raar om met de camera in de hand, als een echte toerist over zo'n kerkhof heen te lopen. We zijn er geweest en na wat rond kijken zijn we ook maar weer vertrokken.

Op naar wat gezelligers! We zijn op de bus gestapt naar een andere wijk, 1 waar ze nog echt de tango dansen op straat. De mooiste mensen uitgedost in de mooiste kleding. Dansen vol passie de tango. Je wordt gewoon van straat geplukt en gevraagt of je een dansje wil wagen. Onno werd verleid door een dame in het rood. Met zijn soepele heupen draaide hij haar in het rond.

Vrijdag 9 mei, Puerto Iguazu
Na al dat cultuursnuifen waren we wel weer toe aan een groenere omgeving. Op naar Puerto Iguazu op de grens met Brazilië, Foz do Iguacu. Hier vind je de Iguazu watervallen. De breedste ter wereld. Van ver weg hoor je het water al kletteren. En als je ze dan eindelijk ziet, is het uitzicht echt adembenemend mooi. Wow. Een glimlach van oor tot oor. Onno had ze natuurlijk al gezien, maar dit gaat nooit vervelen. Het park is echt inmens groot dus je kan je hier met gemak de hele dag vermaken. Verschillende routes kan je hier lopen, onder en boven langs de watervallen. Ook kan je hier op een boot stappen die je tot onder de watervallen brengt. Van tevoren was al tegen ons gezegd, breng maar een extra zet kleren mee want je wordt geheid nat. Ach dachten wij, we hebben gooie regenpakken. Maar zelfs die hielden ons niet droog. Het water komt met zo'n grote getale naar beneden, het vloog bij elke kier in. Drijf nat waren we.

Nou moesten we natuurlijk ook de Braziliaanse kant van de watervallen zien. De volgende dag dan ook bustickets gehaald voor de andere kant. Bij het halen van de bustickets zagen we dat ze de zelfde dag ook een full moon walk hielden aan de Argentijnse kant. Dus hoppa ook maar geboekt. Druk dagje vandaag. Het zou ongeveer een uur in beslag nemen om de grens over te komen. De laatste bus terug naar Argentinië zou om 17:00 vertrekken en om 19:00 moesten we klaarstaan voor de full moon walk en gegeten hebben.

Het park aan de Braziliaanse kant is niet zo groot als aan de Argentijnse kant. Dus dat moesten we kunnen redden. Hoezo relaxte vakantie?! Druk hebben we het met alle veel te leuke dingen die er te doen zijn.

Eenmaal in de bus zijn we zo de grens over. Leuk is dat even in 1 dag 2x de grens passeren. Zo raakt je paspoort snel vol.

Ook deze kant van de watervallen is echt schitterend. Hier sta je er verder van af maar heb je een beter uitzicht over de hele waterval. En zie je hoe breed ze echt zijn. Aan de argentijnse kant kom je dichterbij maar zie je maar delen van de waterval.

De uren vliegen voorbij. We vergapen ons aan het mooie natuurverschijnsel. Om 17:00 pakken we de bus terug naar Argentinië. Eenmaal terug halen we nog snel even een broodje en dan vertrekt de bus al weer voor onze volgende tour. De full moon walk. Lopen bij volle maan.

Dit geeft weer zo'n andere dementie aan de watervallen. Met een gids lopen we de trek boven langs de waterval, deze komt uit bij Devil's Throat. Van bovenaf lijkt het een inmens gat in de rivier. Hier komt al het water samen en valt met een enorme kracht naar beneden. De gids vertelt dat foto's maken met flitser niet nodig is, er straalt genoeg licht van de maan af. En dat is ook echt zo. Het is fantastisch licht. De halve avond spelen we met onze geliefde camera. We maken de mooiste foto's. Terug bij ons hostel worden we nog getrakteerd op wijn en gebak. Iemand van het personeel is jarig, en heeft ons en een geweldige zanger uitgenodigd om met haar een feestje te vieren. Het werd nog laat en heel gezellig;-)

• 01 Juni 2014 - 08:17

Rudi Hendrix:

Heel mooi jongens! Heeft even geduurd voordat het nieuwe verslag kwam, maar het is de moeite waard!

Wat wordt de volgende stap?

• 01 Juni 2014 - 08:27

Hilda Kunst:

Fantastische belevenissen weer !!

• 01 Juni 2014 - 10:00

Mama En Papa:

Iieve toppers,
    We lezen en zien het wel, jullie genieten er volop van. Wat een prachtige foto's !!!
    Veel liefs van us!!!

• 01 Juni 2014 - 11:17

Tim :

Mooi verhaal weer! Leuke foto Onno met de dame in het rood ;-).

• 01 Juni 2014 - 11:17

Tim :

Mooi verhaal weer! Leuke foto Onno met de dame in het rood ;-).

• 01 Juni 2014 - 11:45

Pap En Mam:

Hallo lieverds,

Wow, wat mooie foto's, we zien jullie genieten!
    Wat een ervaringen en cultuur snuiven is altijd goed.
    We zien al weer uit naar jullie volgende belevenissen.

Veel liefs van ons en pootjes van Lodewijk en Plien.
    Pap en Mam

• 01 Juni 2014 - 12:12

Jose En Fam.:

Zo Onno en Danielle van alle markten thuis, de tango. Die wil ik in Nederland wel eens zien van jullie tweetjes.
    Mooie foto's weer. Veel plezier nog.
    Groetjes Jose

• 01 Juni 2014 - 22:04

Els:

Hallo Daan en Onno,

Klinkt weer geweldig allemaal.

Hoe heet het vliegticket dat jullie hebben. Jullie hebben een soort van strippenkaart voor een aantal kilometers?

Misschien is dit voor ons ook handig in januari.

We kijken weer uit naar jullie volgende verhaal.

Groetjes Els en Menno

• 02 Juni 2014 - 14:45

Oma:

prachtige foto s. en mooiehoedjes horen die bij de tango?

• 02 Juni 2014 - 14:45

Oma:

prachtige foto s. en mooiehoedjes horen die bij de tango?

• 06 Juni 2014 - 23:25

Ria Kessing:

Whooh, wat een belevenissen allemaal, en prachtige foto,s Heel veel plezier en geniet ervan saam..
    groetjes Ria