Vulcano Villarica - Reisverslag uit Pucón, Chili van Onno Goedhart - WaarBenJij.nu Vulcano Villarica - Reisverslag uit Pucón, Chili van Onno Goedhart - WaarBenJij.nu

Vulcano Villarica

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Onno

13 April 2014 | Chili, Pucón

zondag 13 april, Villarica vulkaan
Vandaag vroeg op! Om half 7 moeten we ons melden bij het tourbureau.
Hier krijgen we eerst onze uitrusting uitgedeeld. we krijgen ieder een backpack mee.
Bepakt en bezakt gaan we op weg. Na een paar minuten rijden komen we aan bij de voet van de vulkaan Villarica. Pas hier zie je echt hoe stijl en hoog hij is! Hier worden de laatse instructies gegeven. En nog maar eens duidelijk verteld dat dit je laatste kans is om naar het toilet te gaan:-)

Tis de bedoeling dat je achter elkaar aan in een rechte lijn naar boven gaat, zo kan je in elkaars voetsporen stappen en dat loopt makkelijker. zo gezegt zo gedaan....nou ja, zo gedaan?! Zo wat is dat zwaar zeg! Die lavagrond is heel mul dus bij elke stap die je zet glij je ook weer zo veel cm naar beneden. Nou dachten we, als het nu al zo gaat, hoe dan verder? we moeten nog minstens 6 uur voordat we boven zijn. maar we houden vol, en om de zo veel tijd houden we een pauze. De uitzichten worden steeds mooier! overal om ons heen zien we meren, de toppen van de Andes en nog meer vulkanen, wow wat is dit mooi zeg. Na een paar uur vlink zwoegen bereiken we de ijsgrens. Hier krijgen we uitleg over hoe we onze icepick moeten gebruiken. Daan moet laten zien of ze hem ook goed gebruikt, mocht ze uitglijden. Ze moet dan ook een stukje naar beneden glijden en de icepick in het ijs slaan. Dat ding was dan ook haar beste vriend die dag:-)

Klaar voor de volgende etappe. Het wordt alleen nog maar zwaarder. De zon schijnt en weerkaatst in de sneeuw. De beschermende pakken die we aan hebben ademen voor geen meter. We gaan steeds stijler omhoog en moeten echt ons best doen om ons evenwicht te bewaren. Op een gegeven moment moeten we ook onze crampons (haken voor onder de schoenen) onderbinden, dit voor nog meer grip. Hier komt ook de wind om de hoek kijken. Dit maakt dat het alleen nog maar zwaarder wordt. Daan gilt wel 20 x dat ze er genoeg van heeft en is bang dat ze door de wind van de vulkaan geblazen wordt:-) Maar daar zien we hem dan eindelijk....de top van de vulkaan en met veel oppeppende woorden van Onno hoefen we dan ook nog maar 500 meter meer:-) En dan komt de gids met een teleurstellende mededeling. We mogen niet verder stijgen. De wind wordt te sterk waardoor de sneeuw in ijs veranderd en de gassen inplaats van opstijgen als een deken over de vulkaan liggen. Deze zijn te giftig om door te lopen.

gggrrr we hebben elkaar zo moeten oppeppen om door te gaan, dan is het toch wel een domper als je de top niet haalt. Maar ja safety first! Dan begint de moeilijke afdaling. En daar waar Onno Daan eerst moest oppeppen, moet nu Daan Onno oppeppen ha. Want oo jongens wat is dit een aanslag op je knieen. Maar wat was het de moeite waard! We kunnen wel zeggen dat we op the top of the world hebben gestaan! Villarica is the thing to do in Pucon!!

• 17 April 2014 - 05:27

Tan:

HeY Laiverds! Weer een avontuur rijker...
    Klinkt geweldig... Jammer dat je dan net het eind
    niet mag halen....:-(
    Wat staat er nu op jullie lijstjes??? Wat wordt jullie nieuwe avontuur?!
    ;-)

Geniet er lekker van,
    kan niet wachter om de foto's te zien!

Dikke kus van ons 3tjes!

• 17 April 2014 - 07:57

Michael Poolman:

Hahahaha wie had nou verwacht dat Onno die het al koud heeft bij +5 de kou zou opzoeken :)! Geweldig!

• 17 April 2014 - 09:05

Jose En Fam.:

Prachtige foto's. Weer een avontuur.

• 17 April 2014 - 09:27

Renske:

Whaaaaaaaaat ontzettend gaaf zeg!! Heerlijk dat gevoel van overwinning! Nu wel ff rustig aan gok ik...Vooral bergafwaarts zorgt vast voor goede spierpijn! Liefs x x x

• 17 April 2014 - 11:40

Mama En Papa:

Haai Toppers ,
    Wat een overwinning, zo te moeten klimmen.!! Ook weer prachtige foto's !!!
    Thanks !!!!! vele kusjes van us.

• 17 April 2014 - 12:27

Pap En Mam:

Hallo lieverds,

Wat weer een mooi verhaal .
    Kijken alweer uit naar de volgende avonturen, eerst maar even uitrusten in Puerto Montt
    Geweldige foto's!
    Liefs en een dikke kus!
    pap en mam

• 19 April 2014 - 12:32

Michel:

Jullie zijn weer lekker bezig geweest
    mooie foto"s trouwens
    veel plezier nog

xxx

• 20 April 2014 - 11:29

Oma:

Mooie foto, s en een leuk reisverslag. Dalen is altijd moeilijker dan steigen.
    Dikke kus Oma

• 21 April 2014 - 08:16

Hilda En Wim:

Dat was heftig zeg, hoe is het nu met de spierpijn. Je bent nog maar aan het begin van je reis, wordt het volgende verhaal nog spannender. Knuffeltje doeidoei

• 23 April 2014 - 13:15

Mieke:

geniet er van

• 23 April 2014 - 16:21

Maaike:

he daan en onno

gaaf om dit te doen hoor..
    geniet er van.. en leuk om te lezen hoe de reis verloopt.
    liefs maaike